Dag 6 i USA

Les det sjette og siste reisebrevet fra 3ST. Du kan også se en fyldig bildeserie!

Hei

Da var siste dag i USA blitt kveld.

Etter en god hotellfrokost i dag morges med blant annet frukt og vafler tok vi turen til Capitol Hill. Vi startet med at noen elever holdt foredrag mens vi satt ned mellom USAs høyesterett og Kongressen. Ved trappene foran Kongressen, hvor USAs president innsettes i januar, startet en innholdsrik gåtur som varte i 4 timer.

På denne lørdagsturen i 26 grader og sol, fikk vi se den nesten 200 meter høye obeliksen, Washington Monument, til minne om USAs første president, George Washington. Ved Lincoln Monument, til minne om president Lincoln som fikk avskaffet slaveriet, kunne vi se utover the Reflecting Pool. Mange filmer har kjente scener herfra, som Forest Gump, Wedding Crashers og Legally Blonde 2.

I løpet av turen fikk vi også med oss deler av en utendørs gudstjeneste, World War 2 Memorial, og et besøk på National Air og Space Museum. På dette museumet fikk vi blant annet se Apollo 11, og orginalutsyret fra månelandingen i  1969. Vi fikk også ta på månen, og det er ikke tull, det var en stein fra selveste månen.

Noen valgte å ta en litt kortere tur pga vonde bein. De koste seg på plenen foran det Hvite hus, hvor de  fikk med seg en rugbykamp, dvs jentene diskuterte rugbygutter og huden ble solbrun.

Etter frokost i morgen går turen til flypassen. Vi lander på Gardermoen mandag morgen kl. 0925. Elevene har oppført seg eksemplarisk, og både elever og lærere har hatt en fantastisk uke full av opplevelser.

Siste hilsen fra oss i USA. Sees snart.

Rapport dag 5

Hei

Dagen startet tidlig med avreise fra hotellet kl.0600 for å ta toget videre til Washington DC.

Det var en trøtt gjeng som sjekket inn på hotellet i Washington rundt kl.1200. Men energien kom etterhvert tilbake etter noen timers hvile. Noen la seg ned foran tv-en, mens andre gikk på treningsrommet, eller hoppet i basssenget og boblebadet.

I går spiste president Obama middag bare noen kvartal fra hotellet vårt i New York, i dag bor vi bare noen kvartal fra huset hans i Washington.

Etter middag dro vi til den historiske bydelen Georgetown, hvor byggingen av byen Washington DC startet på midten av 1700-tallet. Etter et kveldsbad i bassenget blir det tidlig kveld på oss etter nok en god dag.

Hilsen en 3. klasse studiespesialiserende og lærere i Washington

Rapport dag 4

Hei

Etter noen flotte foredrag holdt av elevene våre, startet dagen med ferjetur ut til Statue of Liberty, Frihetsgudinnen. I strålende sol fikk vi se den imponerende statuen på nært hold.

Vi tok så ferje videre til Ellis Island, og besøkte Ellis Island Immigration Museum. Her fikk vi høre den sterke historien om 12 millioner immigranter som kom til USA via denne øya mellom 1892 og 1956. De fleste fikk reise videre til Manhatten, mens noen ble sendt tilbake til sine hjemland.

Siste dag i New York ble avsluttet med gåtur over Brooklyn Bridge i solnedgang. Noen fantastisk innholdsrike dager er over, og i morgen tidlig går turen videre med tog til Washtington DC.

Hilsen oss i New York

Rapport dag 3

Hei
Dagen i dag startet med egen guidet omvisning i FNs hovedkvarter. Her fikk vi lære om hvordan verden gjennom samarbeid kan fremme menneskerettighetene og redusere faren for krig i verden. Vi fikk også observere et møte i FNs Generalforsamling, der man diskuterte hvordan man kunne redusere død som følge av malaria i Afrika.

Da FNs sikkerhetsråd var ferdig med et lukket møte om situasjonen i Midtøsten, fikk vi også se rommmet hvor disse møtene finner sted. Ellers gjorde en utstilling om barnebruder, vold og tvangsekteskap sterke inntrykk.

Dagens middag ble spist i Chinatown. "Lokalkjente" Daimeng foreleste om Chinatown, og hjalp oss å bestille mat. Maten var fantastisk, og slitne og såre føtter fikk hvile etter mye gåing de siste dagene.

Mens det var lærerne som gikk først og raskest mot FNs hovedkvarter var det jentene som ledet an mot dagens siste post på programmet: "Program etter eget ønske". Her kunne det like godt stått: "Shopping". Det er ingen overdrivelse å si at jentene løp i flokk da det nærmet seg Victoria Secret og det som kalles verdens største butikk, Macy´s.

Alle er enige om at vi har hatt nok en flott dag, og så får vi heller reflektere rundt temaet forbrukersamfunnet etter andakten i morgen tidig.

Hilsen 3.klasse studiespesialiserende og lærere

Rapport dag 2
Hei
Vi har hatt en fantastisk innholdsrik dag i strålende solskinn.

De som ikke våknet av kaffen på Starbucks gjorde det da heisdøra gikk opp i 86. etasje på Empire State Building.

Da vi kom ned på jorda igjen, gikk vi en tur gjennom Central Park, før vi fikk en guidet omvisning på USAs største museum, Metropolitan Museum of Art. Vi fikk utforske noen av de 2 millioner kunstverkene.

Det som gjorde sterkest inntrykk denne innholdsrike dagen var da vi på Ground Zero kikket ned i hullene der tvillingtårnene stod, med nesten 3000 navn skrevet inn i stein.

Vi fikk oss også en tur gjennom Wall Street, blant annet forbi New York Stock Exchange, før dagen ble avsluttet med ferjetur tur-retur Staton Island. Her fikk vi se New York i solnedgang, det ble mørkt og lysene tentes i storbyen med 8,5 millioner innbyggere, og i noen dager, 17 storfornøyde Sygnaelever og lærere.

Hilsen alle oss i New York

Rapport dag 1

Alt er bra med oss i USA!

Vi brukte 1,5 time i kø gjennom passkontrollen i USA, men alle er trygt igjennom, og det var ikke vi som lagde kø.

Elevene glemte raskt ventingen da vi ankom Times Square, og nesten gikk rett på Katie Holmes...

Vi har fått sett oss om på Times Square og Brodway i kveld. Nå er vi trøtte etter en lang reisedag, klare for å sove, og ser fram til en spennede dag med Empire State Building, Central Park, Metroplolitan Museum, Ground Zero og Statton Island i morgen.